Нико Росберг

от Уикипедия, свободната енциклопедия
(пренасочване от Нико Розберг)
Нико Росберг
Роден
27 юни 1985 г. (38 г.)
Националност Германия
Кариера
Състезания206
Шампион1 – 2016
Победи23
Подиуми57
Точки1594,5
Първи позиции30
НБО20
Първи старт2006, Голяма награда на Бахрейн
Първа победа2012 Голяма награда на Китай
Последна победа2016 Голямата награда на Япония
Нико Росберг в Общомедия

Нико Росберг (на немски: Nico Rosberg; произношение на немски: ˈrɔsbɛɐ̯k, на шведски: ˈruːsbærj, Русбери) е немски бивш пилот от Формула 1. Роден е на 27 юни 1985 година във Висбаден, Германия.

Син е на финландския пилот от шведски произход Кеке Росберг, шампион във Формула 1 за 1982 година, но се състезава под немски флаг заради националността на майка си (германка). Израснал е в Монако. Говори свободно немски, английски, италиански и френски език, но не говори фински език.[1]

Кариера[редактиране | редактиране на кода]

Преди Формула 1[редактиране | редактиране на кода]

Нико Росберг започва кариерата си с картинг през 1996, когато е на 11 години. През 2002 отива в немската Формула БМВ, където печели титлата с девет победи.[1] Това е причината впоследствие да стане част от тима на баща си във Формула 3, където се състезава до 2004 г.

Младият пилот започва да се състезава в новите GP2 серии от тима ART. Там той демонстрира видимо превъзходство над другите пилоти и печели шампионата, въпреки че колите са еднакви. Това поражда съмнения, че Росберг е подпомогнат от тима си в техническо отношение. Патрик Хед опровергава спекулациите твърдейки, че „отговорно лице“ е казало, че колата на ART е била еднаква с другите в GP2 сериите.

Формула 1[редактиране | редактиране на кода]

През 2002 Росберг прави тестове на болида на Уилямс. Тогава той е на 17 години и става най-младият пилот управлявал автомобил от Формула 1.[1]

През ноември 2005 Росберг е обявен официално за пилот от Уилямс за сезон 2006.

Още в първото си състезание в Бахрейн той смайва с постижението си. Въпреки инцидент в началото, заради който влиза в бокса, той успява да постигне най-добро време (Росберг става най-младият пилот постигнал най-добро време) и да завърши седми, влизайки в зоната на точките.[1] Това се счита за голям успех, тъй като това е първото му състезание, а и болидът на Уилямс се счита за по-бавен от другите.

На следващото състезание в Малайзия Росберг се представя добре на квалификацията и стартира от трета позиция, но двигателят му не издържа и гръмва по зрелищен начин няколко обиколки след старта.[1]

Още в началото на Гранд При на Австралия участва в катастрофа с Фелипе Маса и други пилоти. Маса отпада веднага, защото болидът му е унищожен, а Росберг губи задното си крило и е принуден да прекрати участието си.

През 2007 г. Росберг печели 20 точки и завършва на девето място в крайното класиране на пилотите. Най-доброто му класиране е за Голямата награда на Бразилия, последното състезание за сезона, където завършва четвърти.[1]

През следващия сезон постига първите си класирания на подиума – второ и трето място. Въпреки това завършва сезона на 13-о място в класирането на пилотите.[1]

Прогресът му продължава през 2009. Браун ГП (по-късно Мерцедес) вижда, че таланта му надхвърля Уилямс, за който кара и го привлича през 2010.

Сезон 2010 Нико Росберг посреща като пилот на Мерцедес. Завършва сезона с три подиума през сезона, като надминава представянето на легендарния си съотборник Михаел Шумахер.

През 2013 г. като съотборник на Нико, на мястото на Шумахер, влиза Люис Хамилтън.[1]

Най-добрият му сезон е 2016 г., когато спечелва 9 състезания. Става световен шампион, след напрегнат сезон със съотборника си Люис Хамилтън до последното състезание в Абу Даби, изпреварвайки го с 5 точки. Люис Хамилтън, спечелва 10 старта, но е преследван от повреди в колата през целия сезон.

Пет дни по късно на 2 декември 2016 г. обявява напускането си на Формула 1.

Завършва кариерата си с 206 състезания, от които е спечелил 23 победи, а 56 пъти се е класирал сред първите трима. Има 30 полпозишъна в кариерата си.

Нико Росберг е участвал в повече състезания от баща си.

Статистика[редактиране | редактиране на кода]

Данните са актуални към 9 юни 2015 г., преди квалификацията за Голямата награда на Унгария.[1]

Сез Отб С Ст Поб Под НДКл Пол НДКв Т Поз
2006 Уилямс 18 18 0 0 7 0 3 4 17
2007 Уилямс 17 17 0 0 4 0 4 20 9
2008 Уилямс 18 18 0 2 2 0 5 17 13
2009 Уилямс 17 17 0 0 4 0 3 34,5 7
2010 Мерцедес 19 19 0 3 3 0 2 142 7
2011 Мерцедес 19 19 0 0 5 0 3 89 7
2012 Мерцедес 20 20 1 2 1 1 1 93 9
2013 Мерцедес 19 19 2 4 1 3 1 171 6
2014 Мерцедес 19 19 5 15 1 11 1 317 2
2015 Мерцедес 9 9 3 9 1 1 1 177* 2
Общо 175 175 11 35 1 16 1 1064,5
Легенда
  • Сез – Сезон
  • Отб – Отбор
  • С – Брой състезания през сезона
  • Ст – Брой стартове (състезателят се е класирал за старта)
  • Поб – Брой победи за сезона
  • Под – Брой подиуми (класирания сред първите трима) за сезона
  • НДКл – Най-добро класиране в едно състезание за сезона
  • Пол – Брой полпозишъни за сезона
  • НДКв – Най-добро класиране в квалификациите за сезона
  • Т – Точки през сезона
  • Поз – Позиция в крайното класиране за сезона

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  1. а б в г д е ж з и Nico Rosberg, Mercedes, F1 Driver Profile, ESPN.co.uk // espn.co.uk. ESPN Sports Media Ltd. Посетен на 6 септември 2014. (на английски)

Външни препратки[редактиране | редактиране на кода]